Subsidieregeling voor aankoop tenten?

dinsdag, 24 mei, 2016
Subsidieregeling voor aankoop tenten?

Gemeenteraadslid Peter Liefsoens stelde vast dat een aantal Hasseltse verenigingen met problemen kampen om tenten te ontlenen om op kamp te gaan. Op de gemeenteraad van 24 mei legde hij de volgende vraag voor aan de bevoegde schepen Valerie Del Re. Hij voegde aan zijn vraag ook dadelijk een concreet constructief voorstel toe.

"Het departement jeugd, sport en cultuur van de Vlaamse Gemeenschap, uitleendienst kampeermateriaal - beter gekend als het ULDK - voorziet al tientallen jaren de Vlaamse verenigingen van tenten voor hun zomerkampen. De voorbije jaren werden verouderde tenten echter niet meer vervangen. Hierdoor zijn er steeds jaarlijks meer verenigingen die onvoldoende tenten hebben voor hun kamp. Ook meer en meer Hasseltse verenigingen krijgen minder tenten dan ze vragen. Dit jaar kreeg KSA Stevoort en KSA Runkst met deze problemen te kampen, uit een bevraging bij onze verenigingen blijkt dat er nood is voor meer ondersteuning hieromtrent. Hasselt heeft ongeveer 25 verenigingen (KSA,SCOUTS,CHIRO,KLJ en jong RODE KRUIS) die op tentenkamp gaan.

Vandaar een voorstel aan de stad voor een subsidieregeling voor de aankoop van tenten gekoppeld aan een onderlinge uitleenverplichting. De periode dat de Hasseltse verenigingen op kamp gaan liggen goed verspreid, vele verenigingen hebben voor een groot deel eigen tenten maar lenen/verhuren deze niet graag uit.

Een subsidieregeling ten voordele van de jeugdbewegingen voor de aankoop van patrouille- en seniortenten kan voor hen een enorme ondersteuning zijn, hieraan zou men een regeling kunnen koppelen dat tenten die met deze subsidie werden aangekocht voor verhuur aan andere verenigingen uit Hasselt beschikbaar moeten zijn.

De verenigingen laten we op dezelfde manier hun aanvraag doen als voorheen, indien er zich dan problemen voordoen kunnen ze beroep doen op deze verplichte onderlinge uitleenprocedure."

Schepen Del Re reageerde positief op het voorstel en besprak het goed voorstel (sic) met haar bevoegde dienst. In een eerste fase gaan zij contact opnemen met alle verenigingen om na te vragen hoe hoog en welke de nood is.

Een lid van de oppositie deed volgens eigen zeggen ook navraag had bij zijn vroegere scoutsvereniging en deze wisten niet van deze problemen! Dus zelfs op dat vlak staan zij voor de kracht van verandering! Wellicht in het besef dat dit toch een zeer goed voorstel is verklaarde de oppositiepartij echter niet tegen een eventuele regeling te zijn na grondig onderzoek.