Opening van het Lokaal Dienstencentrum Hogevijf

maandag, 11 april, 2016
Opening van het Lokaal Dienstencentrum Hogevijf

Op maandag 11 april 2016 werd het nieuw Lokaal Dienstencentrum van de stad Hasselt geopend aan de achterzijde van het cultuurcentrum. De voormalige dienstencentra ’t Park en De Boelvaar zijn samengesmolten in ‘Lokaal Dienstencentrum Hogevijf’ – Campus Stadspark.

Vooral de locatie in de groene rand van het Stadspark is nieuw. Het doel van de dienstencentra is onveranderd gebleven: vijftigplussers een uitgebreide dienstverlening aanbieden, die hen toelaat om langer zelfstandig thuis te blijven wonen. Het LDC HOGEVIJF – Campus Stadspark biedt onder andere hulp bij activiteiten uit het dagelijkse leven. Je kan er bijvoorbeeld naar de kapper gaan, voetverzorging krijgen en andere zorgen. Je kan er dagelijks lunchen aan een zeer democratische kostprijs, hulp krijgen bij het boodschappen doen, buurthulp en vervoer krijgen, …

Door de lokale opdracht en het laagdrempelige karakter van de activiteiten is een lokaal dienstencentrum een ideale partner in de strijd tegen de mogelijke vereenzaming van ouderen in de buurt. En dat in de hartelijke sfeer, die eerder ’t Park en De Boelvaar typeerde.

We willen de hartelijke ongedwongen sfeer van beide plaatsen behouden”, benadrukt OCMW-voorzitter Nadja Vananroye in Het Nieuwsblad. “Daarvoor biedt dit gebouw alle kansen. Het OCMW biedt tientallen lessenreeksen, voorzieningen en spreekmomenten aan op maat van de senioren. Er zijn ruime leslokalen, maar ook kleinere vergaderzalen. Er is plaats voor danscursussen, maar ook om gezellig te eten of in alle rust te bridgen. Waar nodig zijn 'smartboards' geplaatst. En een percentage van onze aanbesteding hebben we gespendeerd aan werken van Hasseltse kunstenaars die hier te bekijken zijn.”

Bij de opstart wil het team van LDC HOGEVIJF – Campus Stadspark er in eerste instantie op toezien dat alle vrijwilligers en bezoekers zich welkom voelen in de nieuwe accommodatie. Grote openingsfeestelijkheden pas later – wellicht in juni – gepland.

Het Lokaal Dienstencentrum is te bezoeken vanaf maandag 11 april.

Het cafetaria is open van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 uur, op zaterdag van 13.30 tot 16 uur en op zondag van 13.30 tot 17 uur.

LDC HOGEVIJF – Campus Stadspark

Coördinator Nele De Bock