OCMW Hasselt helpt gedetineerden vrij te blijven.

zaterdag, 12 maart, 2016
OCMW Hasselt helpt gedetineerden vrij te blijven.

Om diverse redenen geraakt ongeveer de helft van de ex-gedetineerden na een tijd opnieuw in de cel. De Hasseltse gevangenis, het OCMW, het justitiehuis en hulpverleners hebben een experiment opgestart waarbij zes gevangenen een voorbereiding kregen op hun vrijlating. Ze zijn nog steeds op vrije voeten!

Anderhalf jaar geleden werden zes gevangenen onder de hoede genomen van het OCMW, de directie en de psychosociale dienst van de gevangenis, justitieel welzijnswerk Limburg (CAW) en het justitiehuis. Met deze zes gevangenen probeerde men de 'schade' van de gevangenschap te beperken en te zorgen dat ze bij hun vrijlating een vangnet hebben.

Met vallen en opstaan, dat hoort er bij die groep bij. De meesten die veroordeeld zijn tot 3 jaar hebben er al een heel verleden opzitten. Vaak met verslaving, conflicten met hulpverlening, verstoorde familierelaties... Maar door dat netwerk op te bouwen, willen we een houvast geven. Die hulp afstemmen en inspelen op de specifieke situatie lijkt evident, maar in de praktijk werkt hulpverlening soms naast elkaar”, beschrijft OCMW-voorzitter Nadja Vananroye.

(het Belang van Limburg, 12 maart 2016)